Chocolates and dreams

Chocolates and dreams

25 April 2017

Despre detoxifiere (detox)





Detoxifierea metabolica este procesul fiziologic prin care organismul transforma toxinele in compusi mai putin daunatori si ii elimina din organism.

Toxinele sunt de doua feluri:
-exogene care provin din afara organismului: din alimente (aditivi alimentari, hormoni, pesticide, insecticide, ingrasaminte), din mediul inconjurator (gazele de esapament, alti poluanti), din medicamente, produsele de curatenie, vapori din vopsea si oja, produse de ingrijire corporala, etc.
-endogene care provin dinauntrul organismului: toxine intestinale (produsele metabolite ale bacteriilor, microbilor, fungilor), hormoni, metaboliti(intermediari metabolici)

Toxinele sunt liposolubile (se dizolva in grasime si ulei) si insolubile in apa si sunt stocate de catre organism in celulele adipoase.
Ca se fie posibila detoxificarea, organismul trebuie sa prelucreze toxinele si sa le faca solubile in apa, astfel putand fi eliminate prin urina, fecale si transpiratie.

Detoxifierea cuprinde trei faze:
Faza 1 implica familia de enzime a citocromului P450. Aceste enzime sunt localizate pe membranele celulelor hepatice si faciliteaza reactii de oxidare, reducere si hidroliza care schimba structura moleculara a toxinelor.
Oxigenul si enzimele sunt utilizate pentru a converti toxinele liposolubile in toxine mai solubile in apa.
Din cauza reactiei de oxidare se genereaza radicali liberi cu efect nociv si este necesar un aport marit de antioxidanti pentru a preveni celulele de daune.

Faza 2- organismul neutralizeaza metabolitii rezultati in faza 1 si ii face mai solubili in apa pentru a putea fi eliminati prin urina, bila si fecale.
In faza 2 enzime specifice sunt adaugate toxinelor partial prelucrate in faza 1 pentru a le neutraliza si forma noi metaboliti mai putin nocivi.
Detoxifierea din faza 2 se face pe 4 cai majore:

Conjugarea cu glutation-glutationul (sintetizat din aminoacizii cisteina, glutamina, glicina) se conjuga cu substante toxice cum ar fi anumite medicamente, metale grele, aflatoxine, plumb.
Glucuronidarea- acidul glucuronic derivat din glucoza se combina cu pesticide, medicamente NSAID’s (Ibuprofen), pesticide, hormoni steroizi.
Sulfatarea-sulful se cupleaza cu hormoni steroizi, anumite medicamente, toxine rezultate in urma gatirii carnii la temperaturi mari pe gratar.
Conjugarea cu aminoacizi: numerosi aminoacizi cum ar fi glicina, taurina, arginina, glutamine sunt conjugati cu toxinele.
-aminoacidul glicina se cupleaza cu salicilati (ex Aspirina), antihistamine, decongestionanti.

Cand activitatea enzimatica din faza 2 este deficitara se ajunge la un exces de toxine lipsolubile care vor fi stocate in celulele adipoase, glandele endocrine si chiar si creier si va conduce la probleme cum ar fi infectii recurente, alergii, dezechilibre hormonale, migrene si dureri de cap si un risc crescut pentru cancer.

Faza 3- compusii rezultati in faza 2 sunt eliminati prin proteine care transporta compusii din celule in afara organismului prin urina, bila si fecale.

Problemele apar cand se stimuleaza prea mult faza 1 si raportul dintre faza 1 si faza 2 nu este optim. Faza 1 accelereaza si declanseaza metaboliti nocivi intr-un ritm rapid si faza 2 nu poate sa tina pasul si astfel se ajunge la retoxifiere.
In cadrul fazei 1 se vor genera prea multi radicali liberi care vor intra in circulatia sangvina provacand stari de rau si vor fi transportati in alte organe pt a fi stocati iar in celulele adipoase.
Daca faza 1 este supra activa ficatul va utiliza resursele de glutation pentru a neutraliza radicalii liberi si nu va avea suficient glutation pentru conjugarea cu glutation din faza 2.
Tutunul, cofeina, dieta deficitara, sedentarismul, stresul contribuie la activarea fazei 1.

Nutrienti necesari pentru detoxifiere:
Nutrienti necesari faza 1:
-Actiune stimulatoare: Vit A (din ficat, oua, lactate), cruciferele (varza, broccoli, conopida), citrice (in afara de grapefruit care are actiune inhibitoare), magneziu (cacao, banane, avocado, apa de cocos), vitaminele B ( carne de organe, oua, peste, spirulina, chlorella).
-Actiune inhibitoare:
Turmericul, ceaiul verde, silimarina (armurariu), capsaicina (ardei iute).

Curcumina, compusul care da culoare galbena turmericului inhiba faza 1 in timp ce stimuleaza faza 2. Astfel este utila in preventia anumitor cancere. Curcumina exercita actiune anticancerigena reducand activitatea carcinogenilor si optimizand detoxifierea carcinogenilor activi. Curcumina ajuta in preventia cancerului cauzat de tutun.

Nutrienti necesari faza 2:
Silimarina, turmeric, ceai verde, capsaicina, rezveratrol, clorofila.

Conjugarea cu glutation: metionina (se regaseste mai cu seama in carne si oua dar si nuci de Brazilia), curcumina (turmeric), epigalatocatehine (ceai verde), glicina (zeama de oase).
Glucuronidarea: quercetina (ceapa, capere, fructe rosu inchis cu tenta albastruie ex afinele), epigalatocatehine (ceai verde), limonen (citrice), ulei de peste bogat in omega 3.
Sulfatarea: metionina (carne, oua, nuci Brazilia), sulf (ceapa, usturoi, crucifere, oua), taurina (carne, oua, lactate).
Conjugarea cu aminoacizi: glicina(zeama de oase, gelatina, colagen) taurina (carne, oua, lactate), glutamina, arginina.

In concluzie, o dieta deficitara in antioxidanti nu are cum sa sprijine ficatul in faza 2 de detoxifiere, mai cu seama daca tutunul si cafeina (care stimuleaza faza 1) sunt prezente.
De asemenea prezenta chimicalelor in alimentatie sau in produsele folosite la menaj si ingrijire stimuleaza faza 1 dar fara o dieta sanatoasa care sa sprijine faza 2 nu avem cum sa le detoxifiem.
Miscarea ajuta si ea la detoxifiere dar sa nu fie un efort mai mare decat poate sustine organismul deoarece va genera radicali liberi si va spori incarcatura toxica a organismului.
Argila este un supliment ieftin care absoarbe din metabolitii toxici rezultati in faza 1 si ii elimina prin scaun.
Glutationul este cel mai eficient detoxifiant si este sintetizat de catre organism si voi reveni cu un articol dedicat glutationului.


12 comments:

  1. se face mult caz pe seama detoxofierii organismului
    am cititpareri si pro si contra
    ambele par a fi bine si temeinic documentate
    inca nu mi-am facut o parere dar inclin sa cred ca, de dorit ar fi, sa nu ajungem in faza in care sa fie nevoie de detoxifiere...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Din pacate sunt o gramada de informatii contradictorii, dar asta este valabil pt orice subiect.

      Delete
  2. Foarte interesant articol. Singura intrebare pe care mi-o pun e cum stim ce sa mincam pentru ce faza, adica banuiesc ca fazele astea suprapun oarecum. Cum stim in ce faza ne aflam?
    Stiu pe cineva care isi face detoxificari periodice de citiva ani, spunea ca trebuie facute intr-o anumita ordine, dar nu mai stiu care. parca intii scapa de paraziti, apoi curata rinichii, apoi ficatul. Se simte foarte bine.
    Apoi mai cred ca tot timpul e devoie de detoxifiere, pentru ca venim in contact cu produse, plus avem aportul endogen de toxine, cum bine spui.
    Cu argila ma intreb in ce masura doar tranziteaza corpul sau intra in circulatie, pentru ca are aluminiu.La fel ca zeolitul, intr-o vreme am luat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Articolul scris de mine prezinta rudimentar felul in care ficatul detoxifiaza "toxinele". Noi nu trebuie sa facem nimic constient cum e in cazul celebrelor flush-uri sau cleanse-uri (doar sa mancam sanatos si sa reducem expunerea la poluanti/chimicale/etc si sa sprijinim faza 2 prin alimente care stimuleaza faza 2, exemplu turmericul). Flush-urile sunt detoxifieri fortate in care toxinele stocate intr-un anumit organ sunt scoase la suprafata de catre flush intr-o maniera brutala, lucrul asta poate avea efecte secundare functie de individ si starea de sanatate.
      Chiar am scos la rasfoit cartile lui Moritz si Vassey dar in general eu nu sunt pe aceeasi pagina cu naturopatii, nu numai din cauza protocolului de detox ci si din cauza dietei pe care o recomanda, nu sunt de acord cu frutarian si alti crocobau unde carnea si produsele animale devin inamicul public nr 1.

      Delete
  3. Trebuie să mai citesc odată. E un articol tare bine scris. Merci Luiza,

    ReplyDelete
  4. Am baut candva ceai de pir - pentru detoxifiere (era la vremea cand nu multi se preocupau de asa ceva) - si nu am inteles exact ce mi-a zis acea doamna. Ea a zis sa beau o cana de ceai de pir intr-o zi (adica, cateva guri la cateva ore); eu am baut-o... aproape ca pe apa. In noaptea celei de a treia zi m-am trezit uda fleasca - de parca intrasem sub apa de la dus imbracata. :)) M-am speriat groaznic, nestiind ce oi avea! I-am zis acelei doamne ce am patit, negandindu-ma ca e de la pir. Ea a ras si mi-a zis ca e efectul pirului si de aceea mi-a zis sa beau gradat, dar nu a fost rau nici ca am baut asa, doar ca nu e sanatos pentru ca nu oricine poate rezista unui astfel de efect. A fost o experienta interesanta. Nu am simtit vreun efect, dar probabil ca celulele mele l-au simtit. Mai repet "tratamentul" din cand in cand dar nu mai am aceeasi reactie. :) Pentru ficat folosesc rostopasca - ori ceai (dar mi-e cam lene sa-l fac si n-am rabdare sa-l tot gust - pentru ca o cana trebuie bauta in cursul unei zile) - ori rostopasca uscata (cat cuprind intre doua degete) dimineata, pe stomacul gol (fac asta 7 zile la 2-3 luni, pentru ca e doar "preventie"). Rostopasca proaspata e si mai buna, dar... deh, nu am intotdeauna. E toxica, dar numai luata in cantitati mari. Cu rostopasca a scapat de "dureri de ficat" si o amica a mea - dupa ce luase, un timp, o multime de medicamente.
    Pentru curatarea plamanilor m-a invatat cineva un exercitiu - nu il descriu pentru ca poate fi inteles gresit (incomplet) si nu e ok. Prima data cand am facut exercitiul m-am ingrozit ce am putut sa expectorez!!! De data aceasta am fost constienta de efectul benefic. :)
    Ardeiul iute imi place atat de mult incat as fi in stare sa-l mananc... si cu tort! Exagerez, desigur. :) Si usturoiul imi place, dar nu-mi place mirosul (totusi, cand mananc, mai apoi bag in mine ori cuisoare, ori scortisoara sau verdeturi: patrunjel, leustean) si se diminueaza serios mirosul (oricum, nu mananc des, tocmai din cauza mirosului care, la cei care mananca in cantitati mari, se simte si in sudoare). Si ceapa imi place, dar tot din cauza mirosului nu "abuzez". :)
    No, ti-am facut capul mare, dar m-a inspirat articolul tau. :)
    Zi frumoasa iti doresc! Pupici!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu am baut ceai de pir niciodata.
      Apropo de rostopasca, am avut un neg pe mana pe care l-am tratat cu rostopasca. Taiam pielea de la neg si imediat rupeam frunze de rostopasca si aplicam pe neg lichidul ala laptos care iesea din frunza rupta. Negul nu a mai aparut niciodata.
      Mie usturoiul imi place mult de tot, as manca mujedei cu polonicul, din pacate usturoiul imi cauzeaza niste arsuri atroce asa ca trebuie sa limitez consumul. Nu mi-ar pasa de miros :))

      Zi frumoasa, Diana! Pupici inapoi!

      Delete
  5. de curand citeam ceva de genul ca nu exista detoxifiere, eu cred ca da, mai incerc din cand in cand!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am citit si eu multe aberatii, ca nu ar exista nici toxine :))) ma intreb toate otravurile din pesticide/insecticide/ierbicide, etc ce sunt?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...