Chocolates and dreams

Chocolates and dreams

28 June 2016

Prezentare carte "Splendida cetate a celor 1000 de sori"


Aminteam in ultimul jurnal ca citesc romanul "Splendida cetate a celor 1000 de sori" de Khaled Hosseini.
Romanul a ajuns #1 New York Times Best Seller.
Este o carte care prezinta o fereastra in sanul unei culturi si mentalitati diferite fata de ale noastre.

Actiunea romanului se petrece in Afganistan in scurta perioada a comunismului, apoi a luptei mujahedinilor cu sovieticii si apoi in perioada cand talibanii ajung la putere.

Personajul principal este o fetita, Mariam, care este o harami, copil din flori, lucru foarte rusinos pentru vremea aceea si acest stigmat va trasa destinul lui Mariam si o va face sa se resemneze in fata vietii crezand ca nu merita nimic bun deoarece acest lucru i-a fost repetat mereu in copilarie.

 Intr-o singura noapte fatidica viata ei ajunge sa se schimbe radical.
Asa ajunge sa aiba parte de o casatorie aranjata cu un barbat varstnic ramas vaduv, al carui baiat a murit inecat, de aceea isi doreste cu disperare un alt copil.
La inceputul casatoriei Mariam este ingrozita de sotul ei si coplesita de disperarea noii ei vieti in necunsocut.
Cand Mariam ramane insarcinata Rasheed, sotul ei, se poarta frumos cu ea, Mariam incepe sa nu mai simta dezgust pentru el si ajunge sa creada ca viata lor poate fi una frumoasa.
Amandoi se bucura de copil si fericiti se pregatesc de venirea copilului.
Mariam insa nu poate sa duca nici o sarcina la capat si cu fiecare sarcina pierduta Rasheed se comporta din ce in ce mai urat cu ea si viata lui Mariam ajunge sa fie compusa din ocari si batai in fata carora nu se poate apara si nu are nici cui sa ceara ajutorul intr-o societate patriarhala in care barbatul e stapan pe viata sotiei sale.

Al doilea personaj important al romanului este Laila, o fetita inteligenta ai carei parinti au o gandire diferita fata de gandirea colectiva patriarhala.
Tatal Lailei este bucuros ca in comunism femeile ajung sa se bucure de mai multe drepturi ca niciodata in Afganistan.
Tatal Lailei este profesor si in familia lui deciziile sunt luate de sotia lui, el nefiind deranjat de acest lucru, nesimtindu-se intimidat si mai putin barbat.

Laila duce o viata lipsita de griji dar totul se naruie cand fratii ei sunt ucisi in razboiul mujahedinilor cu sovieticii.
Intre timp sovieticii sunt inlaturati, mujahedinii ajung la putere si la putin timp incepe razboiul si in fiecare zi sunt bombardamente care ameninta vietile oamenilor.
Singura alinare a Lailei este Tariq, prietenul ei din copilarie pe care il considera fratele ei dar care acum, in fata bombardamentelor, se pregateste sa fuga cu familia sa in Pakistan pentru a scapa de pericolele cu care se confrunta in Kabul.

Laila si Mariam sunt doua femei diferite, una s-a nascut si a crescut intr-o familie cu o gandire deschisa iar celeilalte i se amintea zilnic ca este o harami dar in ciuda diferentelor dintre ele si a felului in care gandesc, destinul ajunge se le apropie intr-un mod neasteptat, vietile lor se intrepatrund si ajung sa fie unite in fata suferintei.

Pe masura ce razboiul inainteaza, libertatile femeilor sunt din ce in ce mai ingradite si viata lui Mariam devine un chin greu de suportat.
Viata Lailei este o trecere de la fericire la agonie si apoi pare ca se intrevede iar fericirea numai ca fericirea deplina se risipeste chiar in fata ei si mai cu seama in fata lui Mariam.

Nu stiu cat se intelege din aceasta recenzie deoarece nu am vrut sa divulg foarte multe, deja am impresia ca am zis prea mult.
Pot doar sa spun ca aceasta carte este o carte extraordinara, o carte dura care in mod cert nu te lasa asa cum ai inceput-o ci vei fi devenit un om schimbat la sfarsitul ei.
Este o carte dureroasa care te misca pana in strafundul sufletului si pe care in mod garantat nu ai cum sa o uiti.
Este o carte foarte captivanta, felul in care este scrisa si rasturnarile de situatie te tin ancorat in realitatea cartii.
Autorul are telantul de a nara foarte bine povestirea astfel incat parca esti si tu acolo si "vezi" actiunea.

Eu am citit-o cu sufletul la gura cum de mult nu am mai citit o carte.
Credeam ca m-am plictisit de citit dar de fapt nu dadusem peste o carte buna, cum am dat de o carte cu adevarat buna pofta de lectura a revenit in forta astfel ca nu am lasat cartea din mana.
Recomand din toata inima aceasta carte cu avertizarea ca este o carte dura care va lasa urme in inima.

Nota 10/10.


15 comments:

  1. Eu chiar ma asezasem la citit, credeam ca faci un rezumat al romanului,
    povestea lui Mariam e foarte atragatoare/interesanta, multumesc pentru recomandare !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pai am incercat din rasputeri sa nu fac rezumat ca sa nu stric frumusetea romanului :)
      Da, este o poveste foarte interesanta si captivanta.

      Delete
  2. cred ca este o carte tare interesanta, o sa retin titlul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da chiar este foarte interesanta, nu degeaba a ajuns best seller!

      Delete
  3. Fain roman, multumesc pentru recomandare.
    Sunt fascinante cartile care, cumva, ridica vălul de pe... viaţa acestor oameni. Ar trebui sa o caut, sa o adaug la “colectie”. :)
    Mi-au placut:
    “Eu sunt Malala” – scrisa de tanara pakistaneza impuscata in cap de talibani si care a supravietuit, a infiintat o organizatie care lupta pentru dreptul la invatatura al fetelor din tarile predominant radical-musulmane (si nu numai) – povestea e chiar a Malalei, e adevarata.
    Un alt roman care mi-a ramas in amintire este “Cel care ma asteapta”, de Parinoush Saniee. Protagonista este Masumeh, o pustoaica iraniana care se indragosteste de un tanar, in drumul spre scoala. Povestea este una emblematica pentru destinul femeilor din Iran.
    “Numai cu fiica mea”, de Betty Mahmoody si William Hoffer este o alta poveste reala, traita de o americanca maritata cu un iranian (aveau impreuna o fetita); cei doi merg pentru doua saptamani la familia lui si, in final, sotul si familia nu vor sa-i permita sa plece impreuna cu fetita, in SUA – romanul descrie viata in Teheran si cum reusesc cele doua sa fuga din Iran. Romanul a fost ecranizat in 1991, cu acelasi titlu.
    “In numele printesei moarte”, de Kenize Mourad (fiica ultimei sultane a Turciei, Selma), e o impletire de istorie si fictiune (evoca 30 de ani de istorie, care nu coincide cu cea oficiala pentru ca e a celor care au trait in acea perioada, si in care descrie situatia din Turcia si din Beirut (unde era exilata), dar nu numai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chiar ma gandesc cum sa intru in posesia la “Cel care ma asteapta”, Pe asta cu Mariam o am in format electronic.
      "Numai cu fiica mea" am citit-o, foarte interesanta si aia.
      Mai vreau sa citesc si "Necredincioasa" de Ayan Hirsi Ali, povestea unei femei care a cazut in "pacatul" apostaziei.
      Stiu povestea Malalei dar nu am citit cartea.
      Imi plac cartile astea care ne poarta in alta lume.

      Khaled Hosseini are si talent la scris, felul in care e scrisa cartea e foarte captivant, nu numai faptul ca prezinta o alta lume.
      Mai am de el si "Vanatorii de zmeie" despre care am citit iar ca e tare reusita.

      Delete
    2. Carte "Cel care ma asteapta" o gasesti in vreo librarie online si e posibil sa trimita cartea si peste hotare (poti sa intrebi). E scrisa foarte fain (la fel si "Eu sunt Malala" - descrie atmosfera si impleteste prezentul cu trecutul intr-un mod care mie tare mi-a placut).

      Am auzit si eu despre "Vanatorii de zmeie", dar inca nu am cautat sa o cumpar (acum am doua de cautat) :)

      Delete
    3. E mai complicat cu comanda, aici inca avem capital control si nu putem sa facem oriunde plati externe :(
      Ma gandesc si la "Cirese amare", mi-ar placea sa o citesc dar momentan raman doar cu gandul.

      Delete
  4. M-ai facut sa vreau si eu sa o citesc. Imi plac romanele asiatice. Multumesc oentru aceasta postare. Liuba x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cartea este mult mai frumoasa fata de cum am descris-o eu pentru ca nu am vrut sa dau multe amanunte tocmai ca sa nu stric surpriza cititorului.
      Si mie imi plac romanele care prezinta o alta cultura.

      Delete
  5. Am devorat cartea asta, eu o citisem in limba engleza ca asa o primisem... Mi-a placut fantastic de mult. Nu avem habar cu cate chestii coexistam noi in lumea asta, dar ne plangem de niste aspecte care nu-s asa rele ca in alte parti ale lumii. Stiu si de The kite runners, am vazut filmul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu o am in romana pe Kindle.
      Si mie mi-a placut mult de tot, a intrat in topul cartilor mele preferate ever!
      M-a impresionat cartea si nu pentru ca nu as sti soarta femeilor din Afganistan dar pentru ca autorul are talent la scris si te tine cu sufletul la gura.

      Delete
  6. Eu am citit toate 3 cartile lui Hosseini, publicate in romana si mi-au placut fara deosebire. Iti las link cu Filmul "Vanatorii de zmeie", care mi-a placut la fel de mult pe cat mi-a placut cartea :)
    Studiez o posibilitate sa-ti dau si tie sa citesti ebook-urile mele :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm, eu m-am trezit la spartul targului cu cartile lui Hosseini haha! :D
      Mersi pentru link!
      Deci o sa-mi placa si cealalta carte pe care o am de Hosseini, sincer m-as fi mirat sa nu-mi placa. Imi place mult felul in care scrie.
      Pup!

      Delete
  7. Mi-am adaugat-o in whishlist. Deocamdata vad ca pe libris o au doar in engleza, ceea ce nu pot spune ca ma deranjeaza dar am sa astept si varianta tradusa (poate e un pic mai accesibila ca pret .. hahaha).
    Eu citesc in ultima perioada literatura japoneza. Imi place foarte mult :).

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...